torsdag den 18. juni 2015

hvor ender mit kryds?


Så er det i dag tid til at sætte sit kryds, hvis man vel og mærke er fyldt 18 år. Jeg er førstegangsvælger, og havde oprindeligt tænkt mig at stemme blankt, fordi jeg synes vores politiske system i Danmark handler om alt andet end demokrati. Det handler ikke om at sætte sit kryds ved den man føler bedst kan være ens stemme i Folketinget, men om at sætte sit kryds ved den der tager mindst fejl - det er et sats, fordi i sidste ende gør politikerne alligevel bare præcis hvad der passer dem. Valgkamp handler om hvem der kan kaste mest mudder på de andre partier, frem for rent faktisk at føre en politik frem som folk kan stole på og identificere sig med.

Og så kom Alternativet på banen. Det er i sandhed, på alle måder, et alternativ for så mange mennesker, og også for mig. De kæmper for en ny politisk kultur, og det var det der fangede mig med det samme. Samtidig er Alternativet ikke bange for at drømme stort, og se fremad - de ved og tør italesætte, at vores planet er ved at dø ud. De vil gøre noget nu, og de vil gøre noget aktivt. Alternativet tør snakke om det der er ubehageligt at snakke om, og det har jeg dyb respekt for.

Jeg er ikke i tvivl om, hvor jeg sætter mit kryds i dag. Godt valg til jer alle sammen, og husk nu for søren at hoppe ned og stemme - og hvis du ikke kan lide vores politiske system, så er der altid et alternativ. ;-)

Ej, jeg skal nok lade være. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar