onsdag den 28. januar 2015

jeg er forfatter

Mine skønne læsere. Jeg har nu opnået to milepæle i mit liv:
  1. Bloggen har fået 50.000 visninger (selv om den har været ualmindeligt inaktiv)!!! Tusind tak for det, I er fantastiske!
  2. Jeg er sgu gået hen og blevet en vaskeægte forfatter.
Okay. Jer der kender mig og har fulgt med på facebook ved det godt. Det er faktisk lang tid siden jeg blev forfatter. Jeg skrev kontrakt med forlaget mellemgaard med henblik på udgivelse helt tilbage i maj 2014, kort efter jeg havde indsendt en digtsamling til dem. Men jeg har valgt at vente med at offentliggøre det på bloggen, til det helt rette øjeblik. Der er nu snart kun en lille måned til at digtsamlingen kommer ud, og derfor føler jeg, at det er på rette tid at I får det at vide. Så here goes. Den 2. marts udkommer digtsamlingen Noget Ukendt af Marie Trappehave. Den er faktisk udkommet som e-bog, og kan købes ret mange steder. Men for jer der (ligesom mig) foretrækker fysiske bøger, kan den allerede nu forudbestilles ved (jeg nævner i flæng): Arnold Busck, Bog & Idé, Gucca, Saxo, CDON, BOGhandleren, og selvfølgelig på forlagets egen hjemmeside. Priserne ligger på alt mellem 100 og 140 kr.

Om bogen: Noget ukendt er en digtsamling, der handler om dét at møde et fremmed menneske og give sig selv mulighed for at fortabe sig fuldstændig i vedkommende. Den beskriver den fantastiske rejse, det er at lære hinanden at kende. Den handler om de uendelige nætter, hvor man kortlægger hinandens kroppe, og de dovne eftermiddage, hvor man maler hinandens sind. Den nye, rene forelskelse, hvor begge parter starter med en renvasket tavle og skal finde ud af, hvad der nu skal stå. Noget ukendt handler om det at forelske sig, og hvad der sker, hvis man mod al forventning følger sin mavefornemmelse og tillader sig selv at forsvinde helt ind i et andet menneske.


Jeg glæder mig meget til at dele den og min succes med jer! Havde det ikke været for denne blog, hvor jeg har fået lov til at udfolde og samle min poesi, var det nok aldrig blevet en realitet. Så tak for støtten. 

Hvis I har lyst til at følge ekstra med i mit forfatterskab, ud over bloggen, som jo egentlig er tilegnet mit alter ego frøken Sortseer, men som jeg til tider tager over af ren iver efter at blive hørt, kan I følge mig, Marie Trappehave, hende forfatteren med ar på bagen, på denne lidt primitive facebook-blog: https://www.facebook.com/marietrappehaveforfatter

Håber selvfølgelig I fortsat vil følge med, hvad enten det er hos Marie Trappehave eller frøken Sortseer. Og igen, tusind tak for støtten, det betyder utroligt meget. Det er virkelig en drøm der går i opfyldelse.

4 kommentarer:

  1. http://www.b.dk/kultur/lutter-ligegyldigheder

    Jeg håber ikke du har betalt for mange penge for at få udgivet din digtsamling :) - har set at det kan koste op mod 15.000, så jeg håber du tjener pengene hjem igen, men bare fordi man får udgivet noget, er man ikke nødvendigvis forfatter ... har du fået nogle anmeldelser på din digtsamling? Hvis ja, er jeg meget interesseret i at høre dem.
    Det er fint at du har en blog, men (og du må meget undskylde) jeg kunne skrive samme digte som dig på et par minutter uden at gennemarbejde det på nogen måde. Det var mig der lavede anonyme opslag med digte for nogle år siden. Det er ikke for at rakke ned på dig - men det er også bare synd at leve i et luftkastel. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din fine, velformulerede besked Nyqster. Når det så er sagt, så bliver den ikke mere nedladende af at du skriver "undskyld" og "det er ikke for at rakke ned på dig", for det er jo tydeligvis både det du gør, og det du prøver på. :)

      Først og fremmest, så har jeg ikke betalt 15.000 kr. for min digtsamling. Langt fra. Og pengene er godt og vel tjent ind igen (der er MANGE der har forudbestilt, hold da op), så det er jo sådan set meget dejligt. Jeg er helt ny i forlagsbranchen. Og jeg er nok også meget naiv. Da jeg skrev til mellemgaard, som var det første forlag jeg skrev til, var jeg af den opfattelse, at det var et rigtigt, seriøst forlag. Da de skrev de ville udgive mig hoppede jeg i med begge ben. I min verden gav det god mening at man som ny forfatter selvfølgelig skulle betale et indskud. Det har jeg jo så senere, EFTER jeg har skrevet kontrakt, fundet ud af ikke er normalt. Jeg er udmærket klar over, at mellemgaard er et "fup" forlag. Og det er da pisse ærgeligt at jeg har valgt det forkerte sted at sende min bog ind, til at starte med.

      Når det så er på plads, så er jeg stadig uendelig stolt af min bog. Jeg kalder mig selv forfatter, fordi dét at skrive er mit job. Det er det jeg bruger min tid på, det er det jeg arbejder med. Nu tjener jeg tilmed penge på det, og tro det eller ej, men det går faktisk rigtig godt med min bog. Jeg har ikke umiddelbart fundet ud af hvem der skal anmelde den endnu, men jeg tager det som et godt tegn at 4 boghandlere indtil videre har købt et parti af bogen, og at jeg skal snakke med 4 forskellige radiostationer, og derudover i TV2 Fyn. Jeg skal nok sige til når anmeldelserne kommer, men jeg kan allerede nu afsløre, at knækprosa ikke er en kritikerfavorit, så de bliver nok ikke positivt stemte. Til gengæld er folket vild med det, og specielt blandt unge er der et voksende marked for det jeg skriver - nemlig knæk prosa.

      Du er sikkert sådan en af dem der ikke forstår sig på den genre. Det siger jeg udelukkende ud fra, at du tror du kan skrive ligesom mig. Hvis du kunne det, så havde du nok skrevet dem. Og hvis du tror det du skrev på mine opslag for et år siden var som det jeg skrev..så er det vidst dig der lever i et luftkastel. :) Knækprosa er ikke almen poesi, nej. Det er noget helt unikt, noget helt specielt. Det er det jeg skriver. At det ikke lige er din kop thé er helt ok. Men det betyder sådan set ikke, at alle kan skrive det. Det er måske ikke særlig svært at skrive. Men det er svært at gøre interessant og harmonisk. Igen, hvis du ikke synes det er interessant, er det helt ok. Der er bare mange andre der gør. Så om det er dig eller mig den er gal hos..det må du jo selv bedømme.

      Det er sødt af dig at du deler din bekymring for, at jeg ikke er så succesfuld som jeg går og tror, og gud forbyde jeg faktisk er det, ikke? Men faktum er, at det er jeg. Jeg har knoklet, skrevet noget fantastisk som folk kan identificere sig med og føler sig draget af. Jeg er pisse stolt. Og du må meget undskylde, men janteloven tiltaler mig ikke. Så måske du skulle tage din bekymring et andet sted hen.. :)

      Og ja, sidst men ikke mindst: Når jeg er udgivet af Gyldendal så sender jeg dig et eksemplar af bogen. Er jeg så forfatter dér? Og bliver du så også udgivet, siden du kan skrive de samme digte som mig? :D Du aner jo ikke hvilke forlag jeg er i dialog med på nuværende tidspunkt, omkring de næste to bøger jeg allerede nu er godt i gang med. Jeg er ikke forfatter fordi jeg er udgivet. Jeg er forfatter fordi jeg giver al min tid og energi til at skrive. Jeg er forfatter fordi jeg har en stemme, og fordi jeg skriver noget ingen andre kan skrive (ellers havde det jo allerede været skrevet, ikke sandt?). Jeg er forfatter fordi jeg knokler min røv i laser for at komme frem i verden. Det er ikke for at ødelægge din teori om at jeg inderst inde ikke er succesfuld - det er bare synd at leve i et luftkastel. :)

      Slet
  2. Jeg må nok indrømme at min kommentar var skrevet i affekt, og jeg selvfølgelig synes det er fint at folk stræber efter at komme ud med deres materiale, tekster, digte og whatnot - min personlige mening er i denne sammenhæng irrelevant.

    Måske er jeg egentlig, udover at være misundelig, i højere grad rædselsslagen for alt den elendige litteratur der oversvømmer markedet - se bare på Sara Blædel; hendes romaner er, ifølge mig, det pureste femi-krimi lort, og alligevel har hun lige fået ''De Gyldne Laurbær''. Anmelderne hader hende, men folket elsker hende. Og måske er det samme tilfælde med dig. Måske får du en masse skodanmeldelser - men høje salgstal. Måske fordi folk tror det er det rene guld, fordi de ikke har noget begreb om hvad bare nogenlunde god litteratur er. Og hvis det er tilfældet, så går jeg nok hen i et hjørne og græder over hvor forrykt verden er.

    Men hold mig endelig opdateret - er spændt på at se anmeldernes mening.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din besked. Det er dejligt med en form for undskyldning. Sådan forstår jeg den i hvert fald.

      Jeg tror jeg er af den holdning, at ens smag i litteratur er lige så individuel som religion eller seksualitet. Der er ikke noget der er mere rigtigt end det andet, og der kan i hvert fald slet ikke presses en generel holdning ned over befolkningen. Folk læser det de føler giver dem et eller andet. Vi kan nok godt blive enige om fordommen om, at dem der nyder Sara Blædel ikke har vildt meget mellem ørerne. Jeg er ikke vild med hende selv. But whatever floats your boat. Jeg skal ikke diktere hvad der er rigtig og forkert litteratur, ligesom kritikerne også bare har deres mening om hvad der er godt, og hvad der ikke er. Én anmelder vil mene én ting, mens én anmelder kan mene noget helt andet. Hvem af dem har så ret? Det er ikke til at bedømme, og slet ikke når man ikke selv har en uddannelse der giver én en dybere forståelse af litteratur.

      Igen må jeg desværre melde ud, at jeg ikke har fået nogen anmeldelser endnu. Men jeg er til gengæld lige blevet optaget på forfatterlinjen på Dansk Talentakademi, på baggrund af min poesi. De var meget imponerede og meget fascinerede af denne nye tilgang til lyrik - noget der ligner prosa, uden at være det, som de så fint sagde det. Det er mennesker der virkelig har forstand på litteratur, mennesker der er objektive i deres tilgang til det. Når de går ind og optager mig, som én af de 12 talenter de tager ind om året, og tilmed siger, at de er meget imponerede af mit talent for at skrive poesi, så må jeg jo tage det som en form for kvalitetsstempel. Selvfølgelig kan det forbedres - det vil det altid kunne. Jeg tror aldrig man er færdig med at udvikle sig som forfatter. Men at få den anerkendelse fra nogle mennesker der virkelig ved hvad de snakker om, det tager jeg som et tegn på, at jeg gør noget helt rigtigt. :)

      Slet